O potrebe adaptácie

Súčasná koronkríza je obdobím absolútnej zmeny toho, čo sme poznali. Je zrejmé, že sú firmy a aktivity, ktoré budú zasiahnuté viac ako iné. Ale zasiahnuté budú všetky a všetci. 

Vôbec pritom nezáleží, či je koronavírus nebezpečný alebo nie. Jeho ekonomický dopad bude tvrdý.

Schopnosť prežitia závisí od akcie a adaptácie.

Stále však vo svojom okolí počujem hlasy opatrnosti pred zmenami. Strach pred niečím novým. Obavy či skepsa, či to bude fungovať. 

Úprimne im (ne)rozumiem. 

Na čom skutočne záleží, prečo urobiť zmenu?
 

Sme vo fáze príležitostí

Samozrejme, že sa nemáme poplašiť a byť v panike, ešte tam nie sme a snáď sa ani nedostaneme. Stále sme vo fáze príležitostí. Ak nastavíme na trhu nové štandardy, je pravdepodobné, že budeme víťazi. 

Stále opakujem v čom je táto kríza špecifická, ľuďom chýba sociálny kontakt, sú ochotní využívať akékoľvek formy komunikácie cez online, rodiny sú zavreté spolu (rodičia s deťmi). 

Mne z toho ide najsilnejšia správa:

  • Ten, kto príde na spôsob druženia sa vyhráva, bez ohľadu na cenu a spôsob doručenia.
  • Ten, kto zabaví ich deti je víťaz. Bez ohľadu na cenu a spôsob doručenia. 

Šialená zmena paradigmy

Za riešenie považujem online semináre, webináre či len obyčajné online stretnutia. Ak sa k tomu pridá prepojenie offline balíčkov (hračiek, materiálov, kostýmov…) a online prezentácie, zážitok sa ešte umocní. 

Môj známy mi prezradil, že bol na online pive, popíjal doma pivo a diskutoval s kamarátmi cez online. To je realita. Šialená. Bezprecedentná, ale je tu.

Čo urobíte vy?
 

Každá zmena fyzicky bolí

Nastáva prerod spoločnosti, ako každý prerod (pôrod) bolí, je nepríjemný, ale na konci je nová stabilita, nová realita. Ľudia nenávidia zmeny, dokážu sa pre ne hádať a správať sa „ako malé deti“. 

Pamätám si, ako v bývalej práci presunuli chladničku z jednej strany miestnosti na druhú. Skoro sa tam podávali výpovede. Preháňam len trochu, pár dni bolo počuť šomranie a hlasné sťažnosti a aj hádky. Je to somarina, ale má to vedecký podklad.

Pre mozog človeka je zmena ohrozením. Fyzicky to bolí. Sám pre seba si hľadá racionálne argumenty, prečo zmena nesmie nastať. 

Ale deje sa, bez toho by sme ako ľudstvo nerástli, chce to len odvahu a tú máme.

Je to celé pochopiteľné. Ísť do niečoho nepoznaného je predsa odvekým rizikom. Byť opatrným je prirodzené a správne. Tam vonku nás môže niečo napadnúť, niečo zabiť. Mozog vie, čo robí. Ale toto vieme prekonať silou vôle pokiaľ máme cieľ, to zvieratá nemajú.
 

Prečo je zvyk železná košeľa

Zvyk je železná košeľa preto, lebo v mozgu človeka sa aktivita, ktorá sa robí pravidelne a ktorú poznáme upevňuje cez spojenia neurónov, nech je akokoľvek nezmyselná.

Keď človek ide robiť aktivitu po 100-krát, tak mu svieti v hlave čím ďalej, tým viac neurónových prepojení. Je to neustále upevňovanie návyku.

Každá zmena návyku má tri fázy, naozaj akákoľvek, chcete začať chudnúť, cvičiť, jesť inak, správať sa inak, len si povedzte:
    1. Nastavenie zmeny, tu nás motivuje najmä rozhodnutie zmenu urobiť
    2. Deštrukcia už vychodených neurónových spojení (preto to „fyzicky“ bolí, reálne sa ničia neurónové spojenia v hlave, je to fáza, kedy ľudia odchádzajú od zmeny, hoci z pohľadu biológie je to práve tá najdôležitejšia príležitosť tvorenia nových spojení) – Tu sa najčastejšie zlyháva a najviac sme náchylní si racionalizovať hocičo, len aby zmena nenastala 🙂
    3. Tvorba a upevňovanie nových ciest (každým dňom to ide ľahšie, až sa to stáva prirodzené)

Tento proces trvá v priemere až 66 dní, každá fáza zhruba tretinu. Ak vás to zaujíma, prečítajte si knihu Sila zvyku od Charlesa Duhigga, rozhodne odporúčam).

Ľudia zostávajú pri svojich zvykoch aj keď trpia. Manželky zostávajú s manželmi, ktorí ich bijú či inak trestajú len zo strachu z neznámeho. Ich mozog nepozná niečo iné, preto si to akokoľvek racionalizuje a zostáva v tom, čo pozná.

Dobre, toto sú naše nevýhody ľudí, ale zároveň obrovskými príležitosťami, ak o tom máme vedomie.
 

Prečo ísť online a aké sú riziká


Sú tam všetci a začína to byť prirodzené. Buď budete tvoriť nový štandard alebo ho neskôr budete len nasledovať. Vyberte si.

Riziko 1: Nikto nám nezaplatí.
Super, poďme to zistiť, urobte MVP (minimum viable product), zavolajte si so svojimi core zákazníkmi. Zistite, čo je tá cena, čo je tá motivácia a je tu vôbec?

Riziko 2: Kvalita. 
Horšie ako urobiť na prvý pokus niečo zlé, je nič nerobiť. Pokiaľ budete autentickí a viete, že to nerobíte len kvôli peniazom, ľudia to odpustia. Máte príbeh, reálne ohrozený biznis, ľudí, ktorých platíte, nájmy.

Na druhej strane aj vaši zákazníci majú potreby, deti rastú, nemajú vyplnený čas a podobne.

Je to win-win situácia a príležitosť. Kvalita je svojim spôsobom zvyk. Tak ho začnite rozvíjať.

Riziko 3: Ukradnutie know-how.
Tu dobre funguje skúsiť si vo svojom vnútri metodiku: Čo najhoršie sa môže stať? Áno, ukradnú vám metodiku a čo? Dušu vám nikto neukradne. 

Keby za vami prišiel mechanik a povedal, že vám postaví rovnaké auto ako Mercedes, kúpili by ste ho? Keby za vami prišiel kaderník, že strihá rovnako ako najznámejší kaderník, nechali by ste sa ostrihať? Keby za vami prišiel krajčír, ktorý vám povie, že šije rovnako ako najlepší módni návrhári? ….

V marketingu sa tomu hovorí postoj k značke, brand equity, ale je to v podstate o dôvere.

Je to to šmé, ktoré cítiť zo značky. Prestavte si, že značka Nike postaví hotel, zhruba viete, čo by v tom hoteli bolo a aké služby by tam ponúkali. Alebo napríklad Coca Cola. Aký hotel by bola vaša značka.

Teraz je ten čas, keď sa ukáže, kto mal aký vzťah so svojimi zákazníkmi. 

Dôležitá poznámka pod okraj: Ľudia sa po kríze vrátia k značke, ktorým dôverujú. 

Urobili ste si túto domácu úlohu v čase krízy?

Riziko 4: Vykradnutie nápadov
Je to možné. Zrejme sa to stane rýchlejšie ako keby to nebolo online, ale stalo by sa to tak či tak. Niekto sa inšpiruje a rozvinie svoj projekt podľa vašich nápadov. Úspešné značky a úspešní ľudia majú vždy svojich „followerov“. Je to signál úspechu, a to je dobre. 

Z pohľadu marketingu sú tu vždy leadri a vždy nasledovníci. Sú to tí večne druhí. Leadri sú preto leadri, lebo sa nikdy neuspokoja s tým, čo robia, ale sú niekoľko krokov vpred. Jediná ochrana je neustály rast a je naivné si myslieť, že stagnácia ochráni biznis. Followeri preberajú zbytky, ktoré im necháte.
 

Ozvite sa nám

Ak uvažujete, že posuniete svoje aktivity online, dajte vedieť. Pracujeme na video riešení, takzvaného „webináru“. 

Či sa rozhodnete tak, či onak. Radím vám, zostaňte so svojimi zákazníkmi v pravidelnom kontakte. 

Pamätajte si:
Ľudia sa po kríze vrátia k značkám, ktorým dôverujú a majú silnú brand equity, napriek tomu, že sú drahšie. Urobili ste si túto domácu úlohu v čase krízy?

Sledujte príbeh skutočných leadrov

Budeme zverejňovať informácie o ľuďoch, ktorí vytvárajú cvičenia a programy pre deti. Ale aj o tom ako sa takým lídrom stať. Prihláste sa na odoberanie pravidelného newslettera zadarmo a nič zo Zooza informácii a blogov vám neunikne.