Ako zvládnuť hnev v práci

Práca s ľuďmi je náročná. Človek je tvor, ktorý si vytvára domnienky, očakávania a má ego, ktoré si mysli, že potrebuje ochraňovať, keď sa cíti ohrozené.

Ako sa zachovať, keď po vás niekto kričí? Čo robiť, keď je niekto nervózny a tvrdí, že nerozumie, čo robíte a čo ste mu to spôsobili.

Sú to naozaj náročné situácie.

Po ktorých si väčšina povie, že tá druhá strana je debil alebo horšie.

V skutočnosti ide o človeka, ktorý má tiež nejaký príbeh. Ja si myslím, že nikto nechce v podstate ubližovať. K týmto situáciám nás dostávajú vzorce.

O niečo ťažšie je to riešiť doma, ale v práci je to podľa mňa slobodnejšie. To je minimálne moja skúsenosť.

Vždy keď nastane situácia, keď je druhá strana v hneve alebo v zúfalstve a túži nájsť vo mne vinníka a potrestať ho, prechádzam nasledovnými bodmi.

1. Prejav v tele

Telo neoklamete, zvýši sa tep srdca, je vám horúca, hlava sa krúti. Cítite sa v ohrození. Toto všetko je v poriadku, nejde o žiadnu vadu. Je to možno aj o skúsenosti, ale myslím si, že tým prechádzajú aj zdatní vyjednávači 🙂

Tu je dobré to dať si čas, nereagovať, pozorovať sa. Spomenúť si na fakty najmä na fakt, že druhého človeka máte radi alebo minimálne to, že ho nemáte dôvod nemať ho radi vo svojej podstate.

2. Urobil som maximum

Je skvelou pomôckou uvedomiť si, že vždy sa rozhodujete a konáte najlepšie ako dokážete. Nie na 100 %, ale tak ako v danej chvíli dokážete. To neznamená nerobiť chyby a tie sú v poriadku.

3. Skúste pochopiť druhú stranu

Ako by ste sa vy cítili v koži toho druhého? Spýtajte sa dodatočné otázky, uznajte to ako sa cíti, alebo to aspoň popíšte.

4. Reagujte faktami

Overujte si, čo sa fakticky stalo. Reagujte len faktami. Nepoužívajte emotívne slová v súvislosti s predmetnou vecou konfliktu.

5. Pýtajte sa na cieľ, ktorý ideme riešiť

Čo očakáva druhá strana, že sa má teraz stať? Je dôležité zistiť, či hľadáte riešenie alebo jej „stačí“ sa posťažovať.  Pomôžte, ak viete, ak nie, pokračujte na ďalší bod 🙂

6. Reflexia

Nie je hanba priznať si chybu a ospravedlniť sa, práve naopak, mnoho konfliktov náhla skončí. Možno emócie chvíľku pretrvajú, ale minimálne vezmete „vietor z plachiet“.

7. Ponaučenie

Dá sa predísť situácii do budúcna? AK áno, ako. Systém má každý svoj 🙂 či si to zapíšete alebo zapamätáte nechám na vás. Ale rozhodne pomôže nehodiť to za hlavu, ale venovať poslednú energiu na dokončenie konfliktu sám v sebe. Koncom môže byť uvedomenie, kde nastala chyba alebo čo sa mohlo stať inak a určenie si spôsobu jeho predchádzania.


Mal som takúto potrebu to dať na papier 🙂 Je momentálne veľmi veľa stresov okolo. Vzniká mnoho treníc a napätých situácii a niekedy chýba energia na racionálne riešenie.

Disclaimer je taký, že to neberte vážne, nie je to potvrdené žiadnym výskumom. Riešim to tak ja sám. Ale existujú semináre, ktoré sa podobnou komunikáciou zaoberajú. Odporúčam, i keď nie mnou overené, školenia či tréningy – ako na zásadné rozhovory.

Pokiaľ máte „čistú hlavu a jasnú myseľ“ viete riešiť situácie oveľa rozhodnejšie a pokojnejšie. Minimálne počas pracovného týždňa odporúčam udržiavať sa v kondícii kvalitným spánkom, kvalitným jedlom a určenými chvíľkami pre seba.

Každopádne držím palce sebe aj vám 🙂

Sledujte príbeh skutočných leadrov

Budeme zverejňovať informácie o ľuďoch, ktorí vytvárajú cvičenia a programy pre deti. Ale aj o tom ako sa takým lídrom stať. Prihláste sa na odoberanie pravidelného newslettera zadarmo a nič zo Zooza informácii a blogov vám neunikne.