Ako získať klientov do svojich kurzov a neprísť o nich

Prevádzkovatelia kurzov a aj naši Zooza Lídri majú len zopár skutočných obáv. Jedným z nich je, či sa prihlási dostatočný počet ľudí a skupín a vrátia sa späť. Napriek tomu, že chcú prinášať správnu hodnotu.

Samozrejme obava je na mieste. Snažia sa to riešiť, ako inak, cez marketing.

Uvedomil som si to pri čítaní knihy od Setha Godina –  This is marketing. Tak som si povedal, že si odložím myšlienky z tejto knihy do blogu.

Poďme postupne.

Ako získať ľudí do vášho programu

Seth v knihe vykresľuje potrebu definovať si, čo chceme zmeniť v spoločnosti či na ľuďoch. Čo náš produkt prináša a prečo je hodnotný. A musí to byť naozaj veľké. Samozrejme s dobrým zámerom. Inak tomu nikto neuverí.

Pri rozbiehaní stačí urobiť takzvaný MVP (minimum viable product). Nemusí to byť dokonalý kurz, dokonalý priestor, dokonalé zázemie a technika. Stačí, aby to bolo good enough, dosť na to, aby ste to vyskúšali. Nesnažte sa byť perfektní, vezme vám to silu a aj tak to nikdy nedosiahnete.

Hľadajte fanúšikov vašej značky

Získate tak cenný feedback a ak je kurz zaujímavý, tak aj fanúšikov. A práve fanúšikovia sú dôležití, v knihe bolo spomenuté číslo 1000, ktoré vám zabezpečí kontinuálny rast a stabilitu. Nemusia byť všetci klienti, sú to aj rodinný príslušníci a kamaráti, známy, kolegovia. Cieľom je, aby sa o vás rozprávali.

Dôležité je tu pripomenúť, že sa nesnažte osloviť všetkých. Potreby všetkých sa nedajú nikdy naplniť. Povedzte si presne kto vás zaujíma. Dokonca buďte tvrdý aj na seba a nedovoľte vstúpiť každému do vášho vzťahu. Definujte si, kto to určite nie je a pokojne o tom hovorte, že toto nie je pre vás. Je to úctivé a pre váš brand potrebné. Inak vám môže rozbiť koncept.

Myslite na to, že to môže  byť naozaj  úzka skupina, ak dokážete splniť ich predstavy vaša značka sa bude postupne šíriť.

Je naozaj uspokojením vedieť, že dokázateľne existuje skupina ľudí označovaná ako early adopters. Oni majú radi všetko nové, takže sa nebojte hovoriť, že ste nový. Oni to radi prídu vyskúšať a to bude váš začiatok.

Odstraňujte bariéry

Je jednoduchšie neurobiť nič. Toto bol pre mňa kľúčové vyjadrenie. Ja milujem marketingový funnel, chápem, že po jednotlivých krokoch k nákupu produktu alebo vo vašom prípade kurzu, neprejdu všetci. Z rôznych dôvodov, cena, miesto kurzu, zlá recenzia, zmena životnej situácie a podobne. Ale aj z jednoduchšieho dôvodu – je jednoduchšie neurobiť nič.

Takých ľudí presvedčíte argumentami, pripomenutím, hodinami na skúšku a podobne.

Dajte im príbeh

Hovorte im o svojom kurze, ako vznikol, aký je váš príbeh, prečo to robíte, kam smerujete, čo plánujete. Ale aj, čo sa udialo na vašich cvičeniach. Napríklad s deťmi, čo všetko sa naučili, aké nečakané zázraky sa stali.

Čím viac detailov dáte, tým sa budú mať viac o čom rozprávať. Použiť na to môžete osobné stretnutia, ale aj pokojne letáky vo svojej prevádzke či cvičeniach.

Spoliehajte sa na vzťahy

Pri plánovaní marketingu myslite hlavne na to, že si zbierajte svoju vlastnú databázu kontaktov. Nespoliehajte sa na cudzie média ako facebook či google, uvedomte si to, keď tieto kanály budete používať. Sú to prostredníci vo vašom vzťahu. Veď asi je jednoduché si predstaviť, že z 1000 fanúšikov na facebooku s vlažným prístupom k vašej značke môže byť pokojne aj 0 klientov.

Buďte vlastníkom kontaktov a vážte si ich

Nie je to samozrejmosť. Je to intímny vzťah dovoliť niekomu, aby s vami komunikoval. Existuje množstvo firiem, ponúk a vzťahov. Ak vám niekto dá povolenie, vážte si ho. Je to úplne iný druh vzťahu ako liked page.

Slúžte ľuďom

Efektívny marketing je o službe ľuďom. Neustálom vzdelávaní. Zmeňte aj svoj pohľad na zákazníka, predstavte si ho ako študenta, ktorý sa chce učiť. Len vám možno ešte nerozumie, čo mu hovoríte.

Tu mi zostáva už posledná silná myšlienka:

You’ll serve many people. You’ll profit from a few.

Neznamená to, že väčšina bude robiť stratu, znamená to, že hŕstka ľudí sa bude vracať, šíriť vaše príbehy a prinášať dlhodobé obraty. S tým je dobré sa zmieriť a v podstate si to vážiť a pracovať s tým.

PS: Ako určiť cenu alebo svoju hodnotu

Často spomínam, že peniaze sú len energiou. Ak mi dáš energiu, ja ti ju vrátim. Na Slovensku sa bojíme pýtať primerané peniaze, lebo sa na to pozeráme príliš osobne. Kvôli histórii či predsudkom alebo to porovnávame s niečím, čo vlastne ani nie je porovnateľné.

Odporúčam, riaďte sa podľa plánov k dlhodobému rastu. Myslite krok vopred, ak budete chcieť zachovať kvalitu, budete chcieť investovať. Ak to vyjde veľa, nevadí, ak to bude kvalitné, ľudia radí prídu. Budú si vás ľudia vážiť a ceniť, aj keď sa nezapoja.

Neriešte situácie zľavami. Tu by klesala celá vaša hodnota. Celej vašej snahy.


Sledujte príbeh skutočných leadrov

Budeme zverejňovať informácie o ľuďoch, ktorí vytvárajú cvičenia a programy pre deti. Ale aj o tom ako sa takým lídrom stať. Prihláste sa na odoberanie pravidelného newslettera zadarmo a nič zo Zooza informácii a blogov vám neunikne.